Με την εκδήλωση βράβευσης των διακριθέντων, η οποία πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα, στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου του δημαρχείου Θεσσαλονίκης, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός “Εφαρμογές για τη Θεσσαλονίκη: apps4thessaloniki”.
Ηταν η πρώτη φορά που υλοποιήθηκε εγχείρημα αυτού του είδους στη χώρα μας. Αντίστοιχοι διαγωνισμοί διοργανώθηκαν ήδη στο Άμστερνταμ, στην Οτάβα και στο Σικάγο, όμως το πλέον διάσημο παράδειγμα είναι αυτό της Νέας Υόρκης, όπου, μέσω του διαγωνισμού NYCbigapps (που πραγματοποιείται από το 2009), οι πολίτες πρότειναν ιδέες για apps, οι δημόσιες υπηρεσίες παρείχαν ελεύθερη πρόσβαση σε χίλια και πλέον σύνολα δεδομένων (datasets) και, με βάση τις προτάσεις και τις πληροφορίες, οι προγραμματιστές ανέπτυξαν περισσότερες από τριακόσιες εφαρμογές, για να διευκολύνουν τη ζωή στην πόλη.
Αυτό είναι το μοντέλο που θέλει να ακολουθήσει και η Θεσσαλονίκη, με στόχο να δημιουργηθεί μια κοινότητα, η οποία θα βρίσκει νέες λύσεις σε υπάρχοντα προβλήματα, αξιοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών. Ο διαγωνισμός apps4thessaloniki “άνοιξε” στα μέσα Νοεμβρίου 2013 και, σε πρώτη φάση, οι πολίτες κλήθηκαν να ρίξουν τις ιδέες τους στο διαδικτυακό “τραπέζι”. Κι επειδή η συμμετοχή ήταν μεγάλη, αποφασίστηκε να δοθεί παράταση δύο εβδομάδων.

ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ
Η ανταπόκριση και η συμμετοχή του κοινού απ’ όλη τη χώρα -και κυρίως από τη Θεσσαλονίκη- στον διαγωνισμό (ο οποίος πραγματοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε επίπεδο πόλεων) ήταν θετική, κάτι που, σύμφωνα με τους εμπνευστές τής πρωτοβουλίας, αποτελεί ένδειξη ότι οι πολίτες, όταν τους δοθεί το κατάλληλο βήμα, θέλουν να συμμετέχουν στην εξεύρεση λύσεων όσον αφορά τα προβλήματα που τους απασχολούν στην καθημερινότητά τους.
Οι ιδέες που κατατέθηκαν ξεπέρασαν τις διακόσιες και, στην πλειοψηφία τους, σχετίζονται με την κυκλοφορία στην πόλη. Συγκεκριμένα, οι πολίτες ζητούν εφαρμογές για να ενημερώνονται (αλλά και για να ενημερώνουν) για τα σημεία όπου υπάρχει μποτιλιάρισμα, να βρίσκουν εναλλακτικές διαδρομές, να πληροφορούνται τα προσφερόμενα για στάθμευση σημεία, τα δρομολόγια των αστικών ή τα μέρη απ’ όπου μπορούν να νοικιάσουν ποδήλατα. Παράλληλα, σημαντικός αριθμός ιδεών αφορά εφαρμογές που θα μπορούν να παρέχουν πληροφορίες στους τουρίστες, αλλά και σε όσους ζουν μόνιμα στην πόλη για την ιστορία, τα αξιοθέατα και τις άγνωστες διαδρομές της Θεσσαλονίκης, ακόμη και για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις και τη νυχτερινή διασκέδαση.
Αρκετοί πρότειναν apps που θα πληροφορούν τους χρήστες για το πώς μπορούν να εξοικονομήσουν χρήματα, ενημερώνοντάς τους για προσφορές σε καταστήματα, ανταλλακτικά παζάρια κοκ., ενώ την ίδια στιγμή πολλοί Θεσσαλονικείς δηλώνουν διατεθειμένοι να υποδεικνύουν στον δήμο σημεία όπου υπάρχουν προβλήματα -γεμάτοι κάδοι απορριμμάτων, σπασμένα παιχνίδια σε παιδικές χαρές, εγκαταλειμμένα αυτοκίνητα-, αρκεί να έχουν στη διάθεσή τους μιαν εφαρμογή, μέσω της οποίας να στέλνουν τις αναφορές τους με τρόπο απλό και άμεσο.
Όλες οι εφαρμογές θα αξιολογηθούν και θα υλοποιηθούν από τον δήμο Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, στο πλαίσιο εφαρμογής τής ηλεκτρονικής-ανοιχτής διακυβέρνησης, αλλά και της αναζήτησης τρόπων για την τόνωση της τοπικής επιχειρηματικότητας, ο δήμος Θεσσαλονίκης, σε συνεχή συνεργασία με το Open Knowledge Foundation, θα διευρύνει -χωρίς περιορισμούς- τη διάθεση δεδομένων του προς τους χρήστες του διαδικτύου (θέμα που θα θέσει μετ’ επιτάσεως και στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος-ΚΕΔΕ).

Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε από τον δήμο Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το διεθνούς κύρους Ίδρυμα Ανοιχτής Γνώσης Ελλάδας (Open Knowledge Foundation) και την Ερευνητική Μονάδα του ΑΠΘ Urenio, από τις 14 Νοεμβρίου 2013 έως τις 20 Μαρτίου 2014 -τελούσε, δε, υπό την επικοινωνιακή αιγίδα του Δημοσιογραφικού Συγκροτήματος “Μακεδονία”.
Βασικός στόχος ήταν η ενεργοποίηση του δυναμικού τής πόλης για την ανάπτυξη εφαρμογών web και κινητών τηλεφώνων, οι οποίες θα βελτιώσουν τη λειτουργία της πόλης, παρέχοντας στους κατοίκους, στους επισκέπτες και στις επιχειρήσεις νέες υπηρεσίες, με στόχο την προώθηση της ανάπτυξης, της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας.
Όσον αφορά τη συνολικότερη ανταπόκριση και τα έως τώρα αποτελέσματα, από την πολύμηνη διαδικασία προέκυψαν τα εξής συμπεράσματα:
~ Το site του διαγωνισμού κατέγραψε περισσότερες από 70.000 επισκέψεις, εκ των οποίων το 80% προήλθε από την Ελλάδα και το 20% από τον υπόλοιπο κόσμο -κυρίως από Αμερική, Γερμανία, Βρετανία, Νότια Αφρική, Κύπρο, Ιρλανδία και Αυστραλία.
~ Συνολικά 220 άτομα κατέθεσαν ιδέες και περίπου 3.000 άτομα τις ψήφισαν.
~ Δεκατέσσερις εφαρμογές κρίθηκαν ως πολύ αξιόλογες και έτοιμες προς χρήση.
~ Έως και τις 26.03.2014, συνολικά 920 άτομα ψήφισαν την πιο δημοφιλή εφαρμογή.

ΧΑΣΔΑΪ ΚΑΠΟΝ, αντιδήμαρχος Οικονομικών, Επιχειρηματικότητας και Απασχόλησης
“Στόχος, να γίνει η Θεσσαλονίκη ‘έξυπνη’ πόλη’”


“Ενας από τους βασικούς στόχους της διοίκησής μας ήταν να γίνει η Θεσσαλονίκη ‘έξυπνη’ πόλη, βελτιώνοντας τη λειτουργία της μέσω της χρήσης των νέων τεχνολογιών. Ο δήμος Θεσσαλονίκης πρωτοπορεί πανελλαδικώς και, μέσω του διαγωνισμού apps4thessaloniki, επιχειρεί να δώσει ερεθίσματα σε προγραμματιστές από τα πανεπιστήμιά μας, τα ερευνητικά ινστιτούτα και τις εταιρείες πληροφορικής, αλλά και στους απλούς πολίτες, ώστε να αναπτύξουν τις σχετικές εφαρμογές και να τον βοηθήσουν να κάνει χρήση των νέων εργαλείων που χρειάζονται για την εξεύρεση λύσεων στα καθημερινά τους προβλήματα. Παράλληλα, εξυπηρετείται και η τοπική επιχειρηματικότητα, με τη διάθεση επαρκούς και επίκαιρης πληροφόρησης για την τήρηση του κανονιστικού πλαισίου των δημόσιων φορέων της πόλης, αλλά και από το γεγονός ότι οι εφαρμογές αυτές είναι και οι ίδιες δυνητικά εμπορεύσιμες αξίες”.

Το “who is who” του διαγωνισμού
Το μοντέλο ανάπτυξης “έξυπνων” πόλεων μέσω της ανάπτυξης αντίστοιχων εφαρμογών βασίζεται σε δύο στοιχεία:
~ Στο crowdsourcing, στο πλαίσιο του οποίου μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων ή μία κοινότητα (πλήθος) καλείται να συνδράμει στην επίτευξη ενός σκοπού.
~ Στην ελεύθερη πρόσβαση σε δεδομένα πολιτιστικού, οικονομικού, ερευνητικού, κλπ. ενδιαφέροντος που διαθέτουν δημόσιοι φορείς, ώστε να είναι δυνατή η επαναχρησιμοποίησή τους για τη δημιουργία εφαρμογών προστιθέμενης αξίας.
Όπως σημειώνουν ειδικοί του χώρου, τα ανοικτά δεδομένα και η κινητοποίηση των πολιτών (αλλά και της κοινότητας των προγραμματιστών) λειτουργούν πολλαπλασιαστικά ως προς την επιχειρηματικότητα, αλλά και τη διαφάνεια στη διακυβέρνηση, ενισχύοντας τη συμμετοχή των πολιτών στα τεκταινόμενα.
Τον διαγωνισμό apps4thessaloniki, που πραγματοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, διοργανώνει ο δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το διεθνούς κύρους Open Knowledge Foundation – Ίδρυμα Ανοιχτής Γνώσης Ελλάδος (http://gr.okfn.org) και την ερευνητική μονάδα URENIO του ΑΠΘ (http://www.urenio.org).

Τα βραβεία
Με βάση την ψήφο του κοινού, αλλά και της επιτροπής αξιολόγησης, στις τρεις πρώτες θέσεις βρέθηκαν οι εξής εφαρμογές:

01. Prisma. Το Prisma αποτελεί μια “πύλη” σε αποφάσεις σχετικές με τον δήμο Θεσσαλονίκης. Σε σχέση με το σύστημα της Δι@ύγειας, το Prisma προσφέρει έναν ευκολότερο τρόπο εύρεσης των επιθυμητών αποφάσεων, κάνοντας χρήση τεσσάρων τρόπων αναζήτησης (αναζήτηση βάσει Αριθμού Διαδικτυακής Ανάρτησης-ΑΔΑ, εξειδικευμένη αναζήτηση χωρίς γνώση του ΑΔΑ, γενική αναζήτηση και πλήρης αναζήτηση). Περαιτέρω, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στον γεωγραφικό προσδιορισμό και στη γεωγραφική συσχέτιση των αποφάσεων, παρέχοντας τη δυνατότητα οπτικοποίησής τους στον χάρτη της Θεσσαλονίκης, αλλά και εύρεσης συγκεκριμένης απόφασης από τον ίδιο τον χάρτη.
Το σύστημα Prisma αποτελείται από διαδικτυακή εφαρμογή και εφαρμογή κινητού τηλεφώνου. Την ομάδα τού Prisma αποτελούν οι φοιτητές του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ Δημήτριος Μανώλας, Σπυρίδων Μποντομητσίδης, Κωνσταντίνος Μυλωνάκης, Οδυσσέας Νικολής και Δημήτριος Φλώρος και η απόφοιτος του τμήματος Νομικής του ΔΠΘ Φένια Μυλωνάκη. Η ομάδα εργάστηκε με την αρωγή του επίκουρου καθηγητή του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Νίκου Πιτσιάνη.

02. Thess-Rampa. Αντικείμενο του συγκεκριμένου project αποτελεί η δημιουργία μιας web εφαρμογής, η οποία θα παρέχει πληροφόρηση στα άτομα με αμαξίδιο ή στους συνοδούς τους, για ασφαλή και άνετη μετακίνηση στην πόλη. Η εφαρμογή πληροφορεί τον χρήστη για τις θέσεις των ραμπών σε έναν ψηφιακό χάρτη, δίνοντας λεπτομερή πληροφόρηση και αξιολόγηση των βασικών χαρακτηριστικών κάθε ράμπας. Η αξιολόγηση των ραμπών πραγματοποιήθηκε μετά από επιτόπια έρευνα αναφορικά με την ασφάλεια, την άνεση, την κατάσταση του δαπέδου, το σχήμα των ραμπών, το είδος και το χρώμα του δαπέδου, αλλά και την πιθανότητα στάθμευσης οχήματος μπροστά από αυτές. Παράλληλα, αξιολογήθηκαν τα πεζοδρόμια, απ’ όπου προέκυψαν τα τμήματα στα οποία είναι αδύνατη η κίνηση του αμαξιδίου, τμήματα στα οποία η κίνηση είναι εφικτή, αλλά όχι εύκολη, όπως επίσης και τμήματα όπου η κίνηση του αμαξιδίου είναι ασφαλής και άνετη. Έτσι, συνδυάζοντας τα πρωτογενή στοιχεία που συλλέχθηκαν, η εφαρμογή προτείνει στον χρήστη συγκεκριμένες διαδρομές, οι οποίες εκτιμώνται ως ασφαλείς και άνετες σε ό,τι αφορά την προσπάθεια προσπέλασης από άτομα με αμαξίδιο.

03. ViThess. Το ViThess δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να ορίσουν, μέσω της web εφαρμογής, πολύγωνα πάνω στον χάρτη της πόλης και να εναποθέσουν ένα μήνυμα σ’ αυτά. Όταν εισέλθουν στα συγκεκριμένα πολύγωνα, οι χρήστες τής android εφαρμογής ViThess λαμβάνουν τα μηνύματα αυτά στη συσκευή τους, ως ειδοποιήσεις. Επιπλέον, μπορούν να δημιουργήσουν ένα δικό τους μήνυμα και να το “αφήσουν” στο σημείο όπου βρίσκονται: όταν άλλοι χρήστες πλησιάσουν στο συγκεκριμένο σημείο, το μήνυμα αυτό θα εμφανιστεί στη συσκευή τους.
Σύμφωνα με τους εμπνευστές του project, οι χρήστες της εφαρμογής θα είναι τρεις: ο απλός πολίτης (ο οποίος θα μπορεί να εγκαθιστά δωρεάν την εφαρμογή στο κινητό του και με αυτόν τον τρόπο να έχει πρόσβαση σε προσφορές, εκπτώσεις, κουπόνια κοκ., που θα προσφέρουν τα καταστήματα), ο επιχειρηματίας (ο οποίος, χάρη στην εφαρμογή, θα μπορεί να σχεδιάσει τη στρατηγική μάρκετινγκ που επιθυμεί και να προσελκύσει περισσότερο κόσμο στην επιχείρησή του), αλλά και ο ίδιος ο δήμος (ο οποίος, διαθέτοντας τον ρόλο του διαχειριστή, θα έχει τη δυνατότητα μέσω της εφαρμογής να αυξήσει την κινητικότητα της αγοράς σε περιόδους ύφεσης, δίνοντας κίνητρο στους πολίτες, ώστε να επωφεληθούν από πραγματικά χρήσιμες προσφορές των καταστημάτων, ενώ κυκλοφορούν στην πόλη. Ταυτόχρονα, ο δήμος θα μπορεί να έχει ακόμη και κέρδος, καθώς τα μηνύματα τα οποία θα δημοσιεύουν οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να είναι επί πληρωμή).